Logo EFS

Szanowni Państwo,
Rozpoczęła się rekrutacja do nowych projektów, w ramach których oferujemy bezpłatne usługi m.in.:
psychologa, doradcy zawodowego, prawnika,
a także szkolenia zawodowe wraz ze stypendium szkoleniowym,
staże zawodowe oraz pomoc w znalezieniu zatrudnienia.

Serdecznie zapraszamy !
Jednocześnie ze względu na Państwa bezpieczeństwo oraz pracowników,
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi świadczy usługi
w godzinach od 7:00 do 16:00 w formie zdalnej i stacjonarnej.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji pod nr tel.:
81 534-82-90 | 534-032-029 533-485-990
oraz pod adresami email:

praca@ffm.pl

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Do pobrania formularz rejestracyjny do projektów

format .docx

format .pdf

1 procent
zobacz >>>





Stres - jak sobie z nim radzić?

   Stres jest naturalną, nieuniknioną częścią naszego życia. Według autora teorii dotyczącej stresu - Dr Hansa Sely`ego - stres jest normalną reakcją biologiczną każdego organizmu, naturalną reakcją na codzienne wyzwania i życiowe zmiany, zarówno negatywne, jak i pozytywne. Stres może stymulować i motywować nas do działania, albo może mieć charakter destrukcyjny.
   Jednym ze źródeł stresu są wszelkie zmiany życiowe. Każda zmiana - nawet pozytywna działa na człowieka stresująco, ogranicza odporność systemu immunologicznego, może nieść za sobą nawet ryzyko zachorowania. Z jednej strony nie mamy możliwości uniknięcia zmian, z drugiej natomiast właściwym nastawieniem w wypadku doświadczania zmian jest konieczność uświadomienia sobie, jaki te wydarzenia mogą mieć wpływ na nas. Jeśli są to wydarzenia/zmiany planowane możemy przygotować sposoby radzenia sobie ze stresem z tym związanym. Innym czynnikiem mogącym spowodować stres jest kryzys życiowy - tragiczne zdarzenie, np. śmierć bliskiej osoby, rozwód, utrata pracy, bankructwo.
   Ogólnie czynniki stresogenne można podzielić następująco:
   - zewnętrzne: presja środowiska, przytłaczająca ilość zajęć, zmiana szkoły lub mieszkania, złe warunki pracy, monotonia pracy, niezaspokojone potrzeby materialne,
   - wewnętrzne (tkwiące w jednostce): nierealistyczne oczekiwania, brak poczucia sprawowania kontroli, przynależności, kwalifikacji, przesądy, kompleksy, nieodpowiednie nawyki, leki, niepokoje, niezaspokojone potrzeby psychiczne.

   Tak jak wiele jest przyczyn stresu, tak wiele jest jego objawów. Są to reakcje zachodzące na różnych płaszczyznach funkcjonowania człowieka:
   - ze strony układu fizjologicznego są to: wzrost aktywności systemu nerwowego, zwiększony poziom adrenaliny (lub nor-adrenaliny) we krwi, co powoduje palpitacje serca, wzrost ciśnienia, bóle głowy, pleców, żołądka, nawracające bóle głowy
i mięśni,
   - reakcje psychologiczne: lęk, stany depresyjne, smutek, irytacja, rozczarowanie życiem i sobą, skłonność do płaczu, uczucie stałego napięcia i zmęczenia, trudności w podejmowaniu decyzji, wzrost agresji,
   - zmiany w zachowaniu: objadanie się, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, obgryzanie paznokci, zaburzenia snu, łatwe wpadanie w gniew, unikanie kontaktów
z ludźmi,
   - zmiany w myśleniu: trudności z koncentracją, zapominanie, negatywne myślenie
   Przeciągający się w czasie stan stresu może spowodować szereg chorób psychosomatycznych, do których zaliczane są między innymi choroby układu krążenia (nadciśnienie, zawał mięśnia sercowego), osteoporoza, zaburzenia funkcjonowania mózgu, choroby wrzodowe przewodu pokarmowego, nasilenie reakcji alergicznych (np. astma alergiczna). Dlatego bardzo ważne jest poznanie naszych indywidualnych reakcji na sytuacje stresujące. Pozwoli nam to bowiem na natychmiastowe zadziałanie, zanim poziom stresu dojdzie do momentu, który przerośnie nasze możliwości poradzenia sobie
z nim.
   Wśród sposobów poradzenia sobie z trudną sytuacją można wyróżnić dwa główne mechanizmy:
   1. Próba zmiany niekorzystnych zdarzeń, dokonywana poprzez: ucieczkę z trudnej sytuacji (nie zawsze możliwą), przygotowanie się do mogących zajść nieprzyjemnych wydarzeń (można tego dokonać poprzez przewidywanie możliwych skutków sytuacji
i psychiczne przygotowanie się na nie lub poprzez realne działanie - np. ucząc się do egzaminu zamiast martwić się o niego),
   2. Próba osłabiania wpływu stresu, dokonywana przez: zaprzeczanie zaistniałym trudnościom, intelektualizację czyli odcięcie się emocjonalne od trudnej sytuacji, aby uniknąć przeżywania smutku czy lęku.
   Oba w/w sposoby mają za zadanie chronić nas przed trudnościami. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że mogą one utrudnić realne sprostanie trudnościom. Aby przeanalizować sposób, w jaki reagujemy na stres, można wykonać następujące ćwiczenie:
   - przywołaj w pamięci jakieś stresujące wydarzenia. Pomyśl, co się wtedy z Tobą działo? Jak się czułeś/-aś? Czy byłeś/-aś rozdygotany/-a, czy trudno Ci było zebrać myśli, czy sądziłeś/-aś, że to się nigdy nie skończy?
   - Na następnym etapie zastanów się, w jaki sposób możesz zminimalizować doświadczanie niekorzystnych emocji. Niezwykle ważne jest abyś zdał sobie sprawę, że jesteś odpowiedzialny za swój własny poziom stresu. Bardzo często jest on związany ze sposobem, w jaki myślisz o świecie. Naucz się kontrolować poziom stresu - zwiększać go, gdy potrzebujesz pobudzenia i obniżać, gdy czujesz się przytłoczony nim.

   Pomogą Ci również poniższe propozycje technik relaksacyjnych oraz działań, które możesz podjąć w celu lepszego radzenia sobie ze stresem:
   - metody środowiskowe (stosuje się w sytuacji, gdy chodzi o zredukowanie stresorów tkwiących w otoczeniu): zredukuj wagę wydarzenia, zredukuj niepewności, posłuchaj uspokajającej cię i relaksującej muzyki;
   - techniki fizjologiczne (stosowane w wypadkach, gdy czujemy nagły wzrost adrenaliny): relaksacja mięśniowa, kontrolowanie oddechu, biofeedback;
   - techniki umysłowe (odpowiednie w sytuacjach, gdy czynniki psychologiczne mają znaczący wpływ na poziom stresu): relaksacja wyobrażeniowa, racjonalne, pozytywne myślenie, przypominanie sobie pomyślnych wydarzeń i osiągnięć, autosugestia (autohipnoza).
   Inne metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami to:
   - Utrzymuj kontakt z naturą - wycieczka na łono przyrody, np. do lasu może dostarczyć Ci energii, uspokoić;
   - Miej czas dla siebie - zrób coś, co sprawia Ci przyjemność;
   - Porozmawiaj z kimś, kto naprawdę ma ochotę Cię wysłuchać - nie udawaj człowieka, który nie może się mylić ani okazywać słabości. Pozwól sobie pomóc;
   - Stosuj techniki relaksacyjne - może to być joga, medytacja, czy proste kontrolowanie oddechu. Sprawią, że poczujesz się wyciszony/-a i spokojny/-a (ale musisz być systematyczny/-a);
   - Uprawiaj sport - ćwiczenia fizyczne są niewątpliwie lepszym sposobem na pokonanie stresu niż obsesyjne myślenie o tym, co może się wydarzyć i zamartwianie się;
   - Zdrowo się odżywiaj - pamiętaj, że istnieje związek między fizyczną i psychiczną stroną człowieka. Unikaj używek: papierosów, kawy, alkoholu;
   - Rozwijaj w sobie poczucie humoru - stare przysłowie mówi, że śmiech to zdrowie. Jest w tym dużo racji;
   - Naucz się lepiej gospodarować czasem - sporządzaj plan dnia, a nawet
tygodnia, spis rzeczy, które masz do załatwienia bardzo pilnie i takich, które mogą jeszcze zaczekać. Zorganizuj dobrze miejsce pracy;
   - Stawiaj sobie realistyczne cele - ustal, co chcesz osiągnąć i w jakim czasie.
Sporządź plan działań, ale nie bądź dla siebie zbyt wymagający;
   - Nie staraj się być perfekcjonistą - każdy popełnia błędy. Nie musisz
wszystkiego robić bezbłędnie. Bądź dla siebie tolerancyjny;
   - Nie troszcz się o rzeczy, na które nie masz wpływu - nie jesteś w stanie
wpłynąć na wszystko, pozwól, by życie toczyło się samo, a Ty koncentruj się tylko na tym, nad czym masz władzę.
   Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest jednym ze sposobów na udane życie. Nie sam stres jest bowiem niebezpieczny dla człowieka, ale to jak, w jaki sposób na niego reagujemy.

Źródło:
1. H. Selye, Stres życia, PWN, Warszawa 1969.
2. H. Selye, Stres okiełznany, PIW, Warszawa 1978.

 

Monika Kieżun - Psycholog 27.07.2006r.

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 28.10.2020r.
Stronę odwiedzono 19856806, aktualnie przegląda ją 6 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON