1 procent
zobacz >>>





Telepraca - specyfika środowiska pracy

   Telepraca to pojęcie coraz częściej używane przez pracodawców. Ta specyficzna forma zatrudnienia jest szczególnie atrakcyjna dla osób z niepełnosprawnością. Wpływa na to wiele czynników, miedzy innymi ten, iż może ona być wykonywana w domu. Pojęcie to jest zdefiniowane jako "wykorzystywanie nowoczesnych technologii teleinformatycznych do wykonywania pracy w dowolnej odległości od miejsca, gdzie w tradycyjnym systemie pracę należałoby wykonywać lub gdzie należy dostarczyć efekty pracy. Istotą telepracy jest taki sposób jej wykonywania, w którym charakter i miejsce pracy może być kształtowane i przekształcane za pomocą użycia zaawansowanych sieci lub układów komunikacyjnych (zwłaszcza telekomunikacyjnych) i informatycznych, wykorzystujących technologię przetwarzania informacji.
   Telepraca może przybierać różne formy. Najczęściej są to :

    Taka forma zatrudnienia niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla osób wykonujących taki rodzaj prac, jak również dla pracodawców. Od strony pracowników można wymienić takie plusy jak:

    Z kolei pracodawca decydując się na tan specyficzny rodzaj zatrudnienia może w ten sposób obniżyć koszty stanowiska pracy, ponieważ odchodzą takie koszty jak wyposażenie stanowiska pracy w sprzęt biurowy i jego serwis. Telepraca zwiększa elastyczność struktur organizacyjnych w firmie, obniża koszty socjalne. Taki rodzaj pracy pozwala na zwiększenie produktywności zatrudnionych osób, z uwagi na zindywidualizowany charakter i czas wykonywania pracy. Pracownik pracuje w dogodnym dla niego czasie, z reguły wykonuje prace w domu, przez co zmniejsza się absencja. Odchodzi także konieczność płacenia pracownikom za nadgodziny.
   Taka forma zatrudnienia jest adresowana z reguły do osób, które chciałaby podjąć pracę na stanowiskach takich jak: tłumacze, analitycy finansowi, prawnicy, dziennikarze, redaktorzy tekstów, osoby tworzące bazy danych , graficy komputerowi. Największe jednak zapotrzebowanie istnieją na stanowisku telemarketera w wąskim tego słowa znaczeniu. Tacy pracownicy odpowiadają za pozyskiwanie klientów dla wybranych firm, przedstawiane produktu i zachęcanie do jego kupna (przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi pracy). Zajmują się także obsługą istniejących klientów (np. biura obsługi klienta sieci telefonii komórkowej).
   Taka forma pracy jest coraz bardziej popularna i dostępna. Czynnikami decydującymi o zatrudnieniu na takich stanowisku są dobrze rozwinięte zdolności werbalne (umiejętność ładnego wypowiadania się, fluencja słowna), umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych oraz znajomość nowoczesnych narzędzi pracy (tj. programy komputerowe, obsługa Internetu) i umiejętność wykorzystania ich w codziennych obowiązkach służbowych

Katarzyna Kowalczyk - Doradca zawodowy.
 

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 12.02.2020r.
Stronę odwiedzono 18621242, aktualnie przegląda ją 8 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON