1 procent
zobacz >>>





Kim są "łowcy głów"? Zasady ich pozyskiwania - krótka charakterystyka agencji doradztwa personalnego

   Firmy zajmujące się poszukiwaniem oraz rekrutacją kierowników, zwane potocznie firmami "łowców głów" (headhunting firms) pojawiły się w USA w latach 40-tych zaś swoją działalność szerzej rozwinęły w latach 50-tych i 60-tych. Firmy te działają na zasadzie profesjonalnych swatów, gdzie próbuje się znaleźć i skojarzyć najbardziej odpowiadającego danej pozycji kandydata, tj. pracownika (przeważnie kierownika lub wysokiej klasy specjalisty) oraz firmę, która go zaangażuje. Szczęśliwe „małżeństwo” zależy więc w dużej mierze od umiejętności tudzież profesjonalizmu swatów.
   Firmy zajmujące się pozyskiwaniem kierowników zastąpiły sieci powiązań nieformalnych, które były najczęstszym sposobem znajdowania pracowników przez koncerny, jak też znajdowania pracy przez samych kierowników. Nieformalny network został zmieniony na bardziej sformalizowane metody poszukiwania i selekcji kierowników ze względu na wyższe wymagania zatrudnionych kandydatów, jak też zwiększonego zapotrzebowania na kierowników oraz wysokiej klasy specjalistów. Firmy rekrutacyjne zastąpiły po części wewnętrzną rekrutację w firmach, która dokonywała była przez wydziały zasobów ludzkich i przejęły cząstkowo rynek od publicznych agencji zatrudnienia.
   Jednakże nieformalny network był ciągle stosowany dla znalezienia kierowników przez firmy, a także przez pojawiające się placówki rekrutacyjne. Metoda "po znajomości" nie jest oczywiście znormalizowana procedurą do przeprowadzania selekcji. Uważana jest za mniej racjonalną, ponieważ nie koncentruje się ona wyłącznie na ocenie kwalifikacji kandydatów. Nowa działalność usługowa tzw. headhunting, zdawał się być bardziej obiektywny i racjonalny, ponieważ można go było znormalizować.
   Kiedy biznes rekrutacyjny się rozwijał (lata 50-te w USA), wejście tego typu placówek na rynek było bardzo łatwe. Generalnie biznes ten nie wymaga dużych inwestycji, więcej: wstępnie bariery kapitałowe prawie nie istnieją, bo tym, co jest konieczne do tego biznesu to licencja, biuro, telefon, sekretariat... Moment zwrotu zainwestowanego kapitału jest bardzo krótki, gdyż pożyczki można spłacić dosyć szybko. Badania dowodzą, że agencje doradztwa personalnego przynoszą dochód po zrealizowaniu zaledwie kilku ofert.

Wyróżnić można trzy główne rodzaje agencji zajmujących się rekrutacją:

Źródło: Krzysztof Konecki. Łowcy Głów. Analiza pracy rekrutacyjnej w agencjach doradztwa personalnego. Warszawa 1998

Beata Warszawa - Doradca zawodowy

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 12.02.2020r.
Stronę odwiedzono 18621339, aktualnie przegląda ją 5 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON