1 procent
zobacz >>>





Warsztaty ceramiki artystycznej w pracy z młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie.

   Osoby niepełnosprawne bardzo często podkreślają jak ważną rolę w ich życiu odgrywają bliscy i kontakt z otoczeniem. Osoba niepełnosprawna nie powinna zamykać się na świat, izolować od otoczenia, ale uczestniczyć w różnych zajęciach, które będą podnosiły jej poczucie własnej wartości, które będą ją ubogacać o nowe doświadczenia i pokazywać, że mimo swej niepełnosprawności jest tak samo cenna jak każdy inny człowiek. Rodzice niepełnosprawnych dzieci często dbają o to, by dziecko na równi z innymi miało szansę uczestnictwa w życiu społecznym, w różnych jego aspektach. Jedną z aktywności, w której uczestniczą osoby z niepełnosprawnością intelektualną są warsztaty ceramiki artystycznej.
   Zajęcia takie oparte są głównie na zabawie, która przyczynia się do odprężenia dziecka. Praca w grupie sprzyja budowaniu poczucia wspólnoty i jedności. Dziecko czuje się potrzebne i ważne, buduje swoje poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Dzięki zaangażowaniu czuje się także twórcą. To od niego zależy, jaką rzecz ulepi z gliny, jakie nada jej kształty, a także jak nazwie rzecz, którą stworzy. Osoba niepełnosprawna tworząca figurki z gliny czuje, że bardzo dużo od niej zależy, stawia sobie jakiś konkretny cel, gdyż zabierając się do lepienia z gliny musi wiedzieć, co chce ulepić, jak sprawić, by to, co zrobi było najlepsze. Taka osoba buduje więc zaufanie w swoje własne możliwości i pewność siebie.
   Stworzenie glinianych figurek, zwierzątek, czy innych rzeczy wymaga od artysty nieraz nie lada wysiłku i koncentracji na wykonywanej czynności. Takie zaangażowanie, choć nieraz męczące, okazuje się bardzo pomocne przy docenianiu efektów swojej pracy, ale nie tylko swojej. Osoba, która włoży niemały trud w wykonanie pracy, będzie z większym szacunkiem podchodzić do pracy swojej a także innych. Na podobnej zasadzie działa mechanizm doceniania przez nas pieniędzy wtedy, gdy sami musimy na nie zapracować. Gdy natomiast będziemy je od kogoś dostawać, łatwiej przychodzi nam ich szybsze wydawanie, a nawet nieraz wręcz trwonienie na zupełnie zbędne rzeczy.
   Praca w glinie to także doskonały sposób na rozwijanie funkcji percepcji wzrokowej, dotykowej, a czasem smakowej i węchowej. Udoskonala się także pamięć i uwaga dziecka. Stymulują się wówczas także procesy poznawcze takie jak mowa i myślenie. Kiedy dziecko formułuje w glinie przedmioty trójwymiarowe, buduje swoją wyobraźnię przestrzenną, obserwuje kształty i zmiany w ich położeniu.
   Ponieważ osoby niepełnosprawne mają często utrudniony dostęp do życia kulturalnego warto, by przed przystąpieniem do lepienia z gliny instruktor wprowadził słuchaczy w zagadnienia związane z ceramiką, z rysem historycznym z długim technologicznym procesem, który pozwala na to, by surowa glina stała się gotowym wyrobem.
   Po takim wprowadzeniu można przystąpić do zasadniczej części zajęć. Uczniowie otrzymują gotowe szablony. Na płaskim kawałku gliny odrysowują, a potem wycinają gotowe kształty np. aniołki, dzwonki, lampiony. W ten oto sposób otrzymują gotową formę bazową. Ten etap jest dość trudny, gdyż uczniowie nie zawsze rozumieją komunikaty podawane przez prowadzącego, mają także często trudności w swobodnym poruszaniu rękoma.
   Etap kolejny, to dekorowanie otrzymanej formy bazowej. Uczestnicy wykonują najróżniejsze ozdoby dodatki, toczą kuleczki, wężyki, paski. Tak stworzone prace są następnie poddane retuszowi na mokro i przygotowywane do schnięcia. Następnie dokonuje się retuszu na sucho, malowania i wreszcie wypalania w piecu. Wreszcie można patrzeć na gotowe rezultaty pracy.!!!
   Tak przygotowane dzieła doskonale nadają się na prezent dla bliskiej osoby, a także jak bywa w niektórych przypadkach, opiekunowie organizują różne kiermasze, na których sprzedawane są wyroby, a dochód z takiej akcji często przeznaczają na dofinansowanie wypoczynku młodych artystów.

Bibliografia: D. Czubata, J. Lach-Rosocha, Niepełnosprawni wśród nas, Bielsko- Biała 2004

 

Specjalista ds. rozwoju zawodowego- Magdalena Mazur

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 15.11.2019r.
Stronę odwiedzono 18221252, aktualnie przegląda ją 5 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON