1 procent
zobacz >>>





Kształcenie integracyjne - pomoc czy przeszkoda?

   Gdy w szkole pojawia się dziecko niepełnosprawne budzą się różne emocje, niektórzy są zaciekawieni nowym kolegą, inni pełni podziwu, że mimo niepełnosprawności dana osoba postanawia się kształcić, zdarzają się też tacy, którzy nie rozumieją, dlaczego mają siedzieć w jednej ławce z osobą niepełnosprawną i już z góry zakładają, że jest od nich gorsza. Dziś każda klasa może się okazać integracyjna, gdyż szkoła nie może odmówić przyjęcia ucznia niepełnosprawnego.
   Nauczyciele z klas integracyjnych stanęli przed nowym wyzwaniem: jak sprawić, by uczeń niepełnosprawny traktowany był na równi z innymi kolegami z klasy, jak dostosować proces nauczania, by każdy uczeń wyniósł z lekcji taką samą wiedzę? Wielu nauczycieli decyduje się na różne formy doszkalania i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Kompetencje nauczycieli do podejmowania pracy w klasach integracyjnych są zróżnicowane: każdy stara się wykonywać swoje zadania racjonalnie, angażując w to wiele swojego wysiłku i czasu. Czy takie zintegrowane nauczanie jest pomocne, czy też przeszkadza?
   Z informacji, jakich udzielili nauczyciele pracujący w zintegrowanych szkołach wynika, że kształcenie zintegrowane ma swoje plusy i minusy.

   Pozytywne aspekty kształcenia integracyjnego:

   Negatywne aspekty kształcenia integracyjnego:

   Reasumując niniejsze rozważania należy podkreślić, że choć nauczanie w klasach integracyjnych wymaga jeszcze wielu udoskonaleń, jest bardzo potrzebne i pomocne. Pozytywne strony takiego nauczania zdecydowanie przeważają nad negatywnymi. Integracja społeczna przebiega jednak znacznie lepiej, gdy klasy są niezbyt liczne i bierze w nim udział nauczyciel wspomagający, a korzystają wtedy z niego zarówno uczniowie niepełnosprawni jak także pełnosprawni.

Bibliografia: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, pod red. H. Ochonczenko i A. Nowickiej, Kraków 2006.

 

Magdalena Mazur - Specjalista ds. rozwoju zawodowego 03.08.2006r

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 15.11.2019r.
Stronę odwiedzono 18221463, aktualnie przegląda ją 5 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON