1 procent
zobacz >>>





Mowa ciała.

   Dziecko zanim wypowie pierwsze słowo i nauczy posługiwać się mową porozumiewa się z otoczeniem całą gamą komunikatów płynących z ciała. Mowa ciała towarzyszy nam całe życie, sztuką jest umiejętne kontrolowanie gestów, wyrazu twarzy, postawy. Wiedza na temat odczytywania i kontrolowania sygnałów płynących z ciała może wzbogacić naszą samowiedzę i polepszyć stosunki z innymi ludźmi.
   Mowa ciała - uśmiech, pochylenie głowy, uścisk dłoni, zmiana pozycji ciała, wyraża uczucia w takim samym stopniu, jak słowa, które wypowiadamy. Jest to wszystko, co związane jest z głosem oraz z ciałem: ton, tempo mówienia, chrząknięcia, znaczące pauzy, pozycja ciała, mimika, gesty, spojrzenia kontakt poprzez dotyk, a także odległość, w jakiej stajemy czy siadamy podczas konwersacji.
   Podczas konwersacji trudno byłoby oddzielić wypowiadane słowa od wielkiej ilości komunikatów niewerbalnych, które temu towarzyszą. Można zapytać czemu służy cała ta energia, która wkładamy w gestykulację, bogatą mimikę, dostosowanie spojrzeń i pozycji ciała? Okazuje się, że mowa niewerbalna pełni niezwykle istotne funkcje w komunikowaniu się ludzi. Po pierwsze, wiele gestów ma na celu ilustrowanie naszej wypowiedzi. Na przykład ktoś mówiąc: poszedłem wtedy na prawo delikatnie skręca w trakcie wypowiadania słów tułów w prawo i wyciąga w tym kierunku rękę.
   Wiele gestów, a oprócz nich także dotyk, służą regulowaniu konwersacji. Używamy ich, jeśli chcemy zwrócić na coś uwagę słuchającego (możemy wówczas dotknąć jego ramienia, pochylić się w jego stronę, kiedy chcemy wtrącić się do czyjejś wypowiedzi (wychylona do przodu głowa, wysunięta w stronę mówiącego dłoń), zakończyć rozmowę (odwracanie wzroku od mówiącego, postawa ciała wyrażająca gotowość opuszczenia miejsca).
   Znajomość reguł rządzących mową ciała może być przydatna wtedy, kiedy wybieramy się na ważne spotkanie w sprawie pracy. Postawa ciała wyrażająca zainteresowanie i szacunek dla rozmówcy, uśmiech i kontakt wzrokowy są zauważalne już w pierwszych sekundach kontaktu z drugą osobą i one decydują o pierwszym wrażeniu. Zwróć uwagę na odpowiedni uścisk dłoni (nie za słaby i niezbyt mocny), poczekaj jednak aż pracodawca poda Ci pierwszy rękę. Kontroluj swoją postawę, bądź wyprostowany, unikaj nadmiernej gestykulacji, wynikającej z nerwowości bądź tremy, wyrażaj ciekawość lekko pochylając tułów w kierunku rozmówcy. Unikaj krzyżowania rąk i nóg, reprezentuj postawę otwartą! Zwróć uwagę na kontakt wzrokowy, patrzenie na rozmówcę jest oznaką grzeczności i uwagi, pewności siebie, prawdomówności, dobrego nastroju - buduje zaufanie. Unikaj natrętnego wpatrywania się. Spoglądaj na rozmówcę w krótkich odcinkach czasu (kontakt wzrokowy powinien trwać od 30% do 60% całej rozmowy).
   Ponad to włóż właściwy strój podkreślający powagę sytuacji. Odpowiedni ubiór i wygląd świadczy o szacunku dla rozmówcy oraz wiedzy z zakresu obowiązujących norm i zwyczajów, kulturze osobistej. Strój powinien być dopasowany do stylu ubioru pracowników w firmie, do której aplikujemy.
Nie zapominaj o uśmiechu i dobrym nastroju, pomogą Ci "przełamać lody" i pozyskać sympatię pracodawcy.


Ewa Gumbarewicz - Psycholog, 29.06.2006

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 11.09.2019r.
Stronę odwiedzono 17964973, aktualnie przegląda ją 7 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON