format .docx
format .pdf
Pierwszym i bardzo ważnym momentem kontaktu potencjalnego wolontariusza
z organizacją, dla której pragnie świadczyć pomoc jest wstępna rozmowa przeprowadzona
z pracownikiem, którym jest najczęściej koordynator wolontariuszy. Na rozmowie
kwalifikacyjnej, bo tak należy ją nazwać, dochodzi do konfrontacji dwóch stron
- osoby, która chce wnieść swój zapał i potencjał do organizacji oraz człowieka
reprezentującego tą organizację. Bardzo ważne jest, aby obie strony mogły sprecyzować
swoje oczekiwania, tzn. czego oczekują wzajemnie od siebie oraz co mogą sobie
zaoferować. Zadaniem osoby przyjmującej wolontariusza jest zapoznanie go z charakterem
działalności organizacji oraz z obowiązkami, jakie będzie on wykonywał. Im dokładniej
zostanie ustalony plan pracy dla wolontariusza tym mniej rozczarowań może przynieść
wykonywana przez niego praca.
Trzeba pamiętać, że nie każda osoba oferująca świadczenie pomocy będzie spełniała
oczekiwania organizacji przyjmującej. Dlatego ważne jest aby zadawać konkretne
pytania osobie chcącej podjąć pracę wolontariusza, np. dlaczego jesteś zainteresowany
pracą w naszej organizacji?, czy pracowałeś wcześniej jako wolontariusz?, czy
występują jakieś bariery, które utrudniłyby wykonywanie przez ciebie powierzonych
obowiązków (praca, nauka, stan zdrowia)? Tego typu pytania pomagają odkryć prawdziwe
motywacje do podjęcia wolontariatu, jakie kierują osobą, chcącą pracować jako
wolontariusz. Należy wysłuchać także oczekiwań zgłaszanych przez samego zainteresowanego
świadczeniem pomocy. Może on mieć obawy związane z tym czy poradzi sobie z wykonywaniem
obowiązków oraz nie wiedzieć jak dużo czasu musi poświęcić na ich wypełnienie.
Przyszłego wolontariusza może interesować to czy w razie problemów będzie mógł
zwrócić się do konkretnej osoby po pomoc. Tego rodzaju wątpliwości powinny być
rozwiązane przed rozpoczęciem wolontariatu, aby obie strony mogły uniknąć później
wzajemnych pretensji i rozczarowań.
Rozmowa kwalifikacyjna z przyszłym wolontariuszem nie różni
się zasadniczo od rozmowy przeprowadzanej z potencjalnym przyszłym pracownikiem
etatowym. Według
Małgorzaty Ochman i Pawła Jordana autorów publikacji "Jak pracować z wolontariuszami?"
najważniejszym elementem takiej rozmowy powinno być określenie wzajemnych zobowiązań
obu stron, zarówno organizacji, która przyjmuje do siebie pełnoprawnego członka,
jak i ze strony wolontariusza, który będzie przestrzegał norm i zasad obowiązujących
w danej organizacji.
Katarzyna Pecyna - Koordynator zatrudnionych wolontariuszy 17.08.2006r
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |